מקור המילה טרק (TREK) הוא בשפה סקסונית תחתית והולנדית, שבהן פירושה למשוך או לסחוב. מן ההולנדית המילה התגלגלה לאפריקנס, ממנה שאבה השפה האנגלית את המושג שבשימוש מודרני פירושו טיול רגלי. למרות שהמילה האנגלית המתאימה יותר לטיול מסוג זה היא הייקינג (HIKING), בתרבות הישראלית השתרש המונח טרק.

פחות משנה המונח ויותר המשמעות, טרק הוא טיול רגלי האורך בין מספר שעות למספר ימים. על הטרק משפיעים מספר משתנים עיקריים כגון: מספר הקילומטרים, הממוצע להליכה ביום, מספר הימים, הגובה הממוצע של הטרק, שיפועי ההליכה, כמה מטפסים לגובה ביום ומאפייניו האישיים של הצועד. אם כי יש להתייחס למאפיינים נוספים כמו ניסיון הצועד, הכנת הציוד האישי ואיכותו, סוג הקרקע, טמפרטורה, משקל ועוד.

לצד התיירות הקונבנציונלית והותיקה המתאפיינת באתגרים המסורתיים, תיירות הטרקים מאותגרת במובנים שונים: ניהול טרק במקומות נידחים בעולם (מידע נוסף על טרקים בעולם), ודאגה לכל פרט לוגיסטי בשטח מסובך, התמצאות בשטח מבודד, והתמודדות עם פינוי מהשטח במקרה הצורך.

לעומת זאת לטרק יש את האכויות המיוחדות שלו, בדר"כ לטרקים מגיע אוכלוסייה שכבר יש לה תחביב אחד משותף והוא צעידה ברגל, בנוסף, האהבה לטבע ולנופים מיוחדים ועוצרי נשימה, כושר גופני בסיסי, האהבה לדעת על מקומות חדשים ולהכיר אנשים שונים (מטיילים אחרים, מטיילים מהעולם ותושבים מקומיים) הם בדרך כלל בין המאפיינים של כל "טרקיסט" ממוצע.

טרקים יכולים להתבצע במקומות שונים, אנשים שאוהבים ללכת בדר"כ אוהבים לצעוד בכל מקום. על אף שהטרק הקלאסי "הולך" באתרי טבע ונוף, היום יש יותר טרקים המשלבים הליכה בכפרים מקומיים, לשם הכרת האוכלוסייה המקומית, שילוב של אתרי היסטוריה ומורשת לשם ידיעת הארץ, ולעיתים גם הליכה באזור בעל מאפיינים אורבאניים.

ככול שמאפייני הטרק קיצוניים יותר כך גם ההכנה לקראת יציאה אליו. אם הקור הצפוי קיצוני, חשוב לשים דגש על ציוד מתאים כגון ביגוד תרמי תחתון ואיכותי, מעיל גשם ורוח, כפפות וגרביים מתאימים, פליז מחמם עם ריח מרכך הכביסה מהבית, ובמיקרים קיצוניים יותר גם מעיל פוך, שק שינה דומה וכיסויים ואריזות דוחות מים מתאימים.

אם הטרק מתעתד לעלות לגבהים שמעל 4000 מטר, שם כמות החמצן באוויר פוחת, ומערכות הגוף מגיבים בהתאם, חשוב להתייעץ עם רופא לשם קבלת כדורים למניעת התופעות ולהתמודדות עימם.

טרק לגיאורגיה

בנוסף על כל אלו על כל מטייל לבדוק את מספר הקילומרים הממוצע אותו הוא צפוי ללכת, ולרכוש נעליים יעודיות המותאמות לאתגר. בשילוב של כל המאפיינים האחרונים, כדאי למטייל לצבור כושר גופני בסיסי לפני יציאה לטרק, ולתרגל הליכה מאומצת וארוכה בהתאם לטרק הצפוי וליכולת האישית. אם אפשר לתרגל גם עלייה לגבהים, הליכה בשיפועים והתמודדות עם קור עד כמה שתנאי ארץ ישראל יכולים לספק הכנה כזו, זה בהחלט מומלץ. ההתמודדות בכל מקרה היא בזמן אמת.

ולסיכום, טרק הוא טיול ייחודי מאחר והוא מתנהל במרחב שמשתנה כל הזמן. מזג האוויר, ידי האדם המקומי ותכנוני תשתיות לאומיות משפיעים ומשנים את המרחב הזה כל הזמן. לפני שיוצאים לטרק חשוב מאוד לבדוק שיוצאים עם מדריך וחברה שמכירים את השטח ברמה טובה, שהמדריך בעל ניסיון בהובלת טרקים בכלל, וניזון ומקושר למידע אקטואלי המגיע אליו כל העת למניעת הפתעות לא נעימות.

צאו ותהנו בברכת המטיילים